1: Ce înseamnaă pentru d-voastră o clasă de "step..?
R :In această clasă , se desfasoară un program creat ca răspuns
la marile schimbări ce se petrec in societate .Asa cum spunea Hy-
man Rickover : "Ideile bune si inovatiile trebuie să fie aduse la via-
tă printr-o răbdare plină de curaj .
2:Care este scopul acestei alternative ?
R: Dacă pătrunzi în profunzimea proverbului ebraic :"Nu-ti lăsa co-
piii să se limiteze la ce stii tu ,pentru că ei s-au născut in alte vre-
muri ", cred că găsesti răspunsul la întrebare .In plus , dacă tinem
seama de faptul că persoane diferite se dezvoltă in ritmuri diferi-
te ,in clasa de "step..." ,copilul invată prin descoperire în interactiu-
nea sa cu mediul .
3 : Cum realizati acest deziderat ?
R :Apelând la metodele si mijloacele de explorare si cunoastere
specifice personalitătii fiecărui copil . Acestea sunt , adeseori , ne-
asteptate ,originale .Copilul merge spre cunoasterea lumii înconju-
rătoare pe căi personale .Comparatia cu el însusi in performantele
anterioare o face atât copilul cât si invătătorul .Aceasta este una din
motivatiile descoperirii si progresului individual .In plus , copilul des-
coperă mijloacele si efectele colaborării cu oamenii in locul unei com-
petitii pe criterii "standard ' impusă de adulti .
4: Ii este mai usor copilului ? De ce ?
R:Deoarece întreaga pregătire se realizează in clasă iar copilul nu
se confruntă cu situatii de tipul :"una mi se cere in clasă si alta ,a-
casă .Invătarea se face înritmul copilului si pe centre de activitate .
Alternativa "step…"îl învată pe copil să învete a învăta si a întelege .
Invătătorul nu mai stă în fata clasei ci"umăr la umar " cu elevul ,
ei fiind adevărati prieteni .Lucrând cu un număr mai redus de elevi ,
învătătorul îl poate observa pe fiecare in parte .Ei pot ,de asemenea ,
învăta unul de la altul, consultându-se reciproc .Pentru învătător ,al-
ternativa "step …" este o munca titanică .Desi port pe umeri o activi-
tate de 28 de ani ,mă pregătesc ,zilnic ,3-4 ore pentru a doua zi : me-
sajul zilei,sarcinile pe centre ,fise de lucru etc .Dacă îndrăznesti să
crezi că,bazându-te pe experientă ,"te descurci la fata locului ",te în-
seli.Toată activitatea din ziua respectivă trebuie să fie bine programa-
tă ,precis si fără "timpi morti "deoarece întrebările copiilor curg lant .
5 :Dacă această alternativă reprezintă o schimbare,a fost ea necesară ?
R ) Da , pentru că , evaluarea nefăcându-se prin note sau calificative,
copilul nu este stresat. Intreaga activitate se desfăsoară la scoală iar
acasă el are suficient timp liber pentru lectură ,calculator ,jocuri.
.